2021 |
LITOGRAFIE
Silná deska žlutošedého jemnozrnného vápence. Krouživými
pohyby kamene po kameni s přísadou písku grafik plochu jemně rozzrní
nebo zrcadlově vyleští. Na zrnitou plochu se kreslí křídou, na hladkou
tuší. Může se použít štětce i pera. Křída i tuš musí být mastné.
Poslyšte, co všechno litografická tuš obsahuje: skopový lůj, vosk,
marseillské mýdlo, šelak a samozřejmě jemné lampové saze. Mastnota
je podmínkou a základem litografie. Když je na kámen převedena kresba,
přetře se povrch žlutozelenou kašovitou tekutinou, která obsahuje
arabskou gumu a kyselinu dusičnou. Pak se povrch umyje vodou. Zdánlivě
se nic nestalo, došlo však neviditelné chemické reakci. Mastná kresba
se důkladněji propojila s kamenem, její mastnota prostoupila povrch.
Kámen se potom navlhčí. Vodu přijmou jen místa, kde není masná kresba.
Široký váleček nanáší barvu, která se uchytí naopak na mastné kresebné
stopě. Mokrý povrch kamene naopak barvu odpuzuje. Tlakem ve speciálním
lisu se pořídí otisk. Kresba byla sejmuta z plochy.
SUCHÁ
JEHLA
Měděná deska. Ruka drží ocelovou jehlu v kolmém úhlu k lesklému povrchu. Tlakem
vyrývá do povrchu rýhu. Kov vytlačený hrotem jehly vytváří po okraji brázdy vyvýšený
hřebínek. Odborně se mu říká grádek. Čím větší přítlak, tím hlubší a širší stopa,
tím také vyšší a hmotnější grádek. Barva je zatřena dovnitř rýh. Při stírání
z povrchu zůstane částečně uchycena na okraji hřebínku. Vlhký papír přijímá nejen
barvu z prohlubní, ale i zbytky barvy z plochy. Proto jsou linky u suché jehly
neostré, rozpité, jakoby roztřepené.
Miroslav Houra: Jak se dívat na grafiku |